
Előadó: Dr. Czövek Andrea, Dr. Fazakas Ida
Dr. Czövek Andrea az Eszterházy Károly Egyetem Pedagógusképző Központjának munkatársa. Érdeklődési területe a tanári szerepek és nézetek, iskolai esélyegyenlőség. Dr. Fazakasi Ida az Eszterházy Károly Egyetem Pedagógusképző Központjának munkatársa. Érdeklődési területe az életpálya-tervezés az iskolákban és a tanári pályaszocializáció.
Előadás absztrakt:
Az iskolák nagyon bonyolult társadalmi, gazdasági, kulturális környezetben működnek, így belső életük komplex. Az iskola rejtett és/vagy belső világa függ az intézmény által preferált tanári tudástól, a gyermekképüktől, az iskola külső környezetéhez való alkalmazkodás fontosságának megítélésétől. (Golnhofer 2006). Az iskola belsővilágának jellemzői meghatározóak lehetnek a kívülről érkező megújulási törekvésekhez való alkalmazkodásban.
Az iskola az őt körülvevő közösségbe ágyazódik, a környezet visszahat az iskola, mint rendszer működésére. Az együttműködés egyszerűbb, ha az iskolára és környezetére hasonló értékek, szocio-kulturális lehetőségek és sajátosságok jellemzőek, és hasonlóak a céljaik. Konfliktusosabb, ha nem így van.
Csak a 20. század szüli meg a kultúrák iskolai emancipációjának szükségességét valló, a gyermekek által az iskolába hozott viszonyulásokat, értékrendet átírni nem, legfeljebb gazdagítani kívánó szemléletet, amely újrafogalmazza az esélyegyenlőtlenségekkel kapcsolatos teljes fogalomrendszert (Nahalka, 2009).
A kutatásban azt a szemléletet követtük, hogy az esélyteremtés nem csupán az iskolában megjelenő tanórán kívüli program, hanem beépíthető a pedagógus tevékenységébe, oktatásszervezésébe, vagyis választott szerepelemmé válhat az oktatási folyamatban is.
Célunk volt megismerni, hogy a pedagóguspályát választó hallgatók mennyire tudatosan választják a képzést, vagyis célunk volt a képzésbe belépők pályaérettségének vizsgálata. Fontosnak tartottuk vizsgálni azt is, hogy az osztatlan tanárképzésben résztvevő hallgatók milyen pedagógus-szerepelképzeléssel rendelkeznek. Ezt összehasonlítottuk egy korábbi, már pályán lévő pedagógusokat vizsgáló kutatásunk eredményeivel.
A kutatás kitér arra is, hogy az osztatlan tanárképzésben résztvevők nézetei mennyire támogatják az iskolai esélyteremtés gyakorlati megvalósulását.