
Előadó: Hutterer Éva
A II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola adjunktusa vagyok. 2001-től dolgozom az intézmény Pedagógia és Pszichológia Tanszékén, a Tanító szakos hallgatóknak oktatok Beszédművelést, Anyanyelv-pedagógiát, A pedagógia oktatásának elméletét és gyakorlatát, emellett 2010-től szakvezetőként részt veszek a Tanító szakos képzés szervezésében, az akkreditációs dokumentumcsomagok, tantervek kidolgozásában.
Előadás absztrakt:
A kárpátaljai magyarság megmaradása szempontjából létfontosságú a magyar oktatási tér, melynek alapvető feltétele a magyar tannyelvű pedagógusképzés. Ukrajna függetlenné válását követően az értelmiség elvándorlása (is) felerősödött, a magyar tannyelvű oktatási intézményekben állandósult a szakemberhiány. Ennek eredményeként jött létre az önálló magyar felsőoktatás. A II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskolának megalakulása óta elsődleges célja a magyar tannyelvű iskolarendszer pedagógus-utánpótlásának biztosítása (Orosz I., 2010, 2012, 2015).
Az orosz-ukrán viszony kiéleződése, a háborús helyzet, a gazdasági válság és a kisebbségeket hátrányosan érintő oktatási reformkísérletek együttesen újabb elvándorlási hullámot idéztek elő, ezzel együtt a tanári pálya presztízsének romlása is megfigyelhető. Általános tendenciaként elmondható, egyre kevesebben választják a tanítói hivatást, nagy a lemorzsolódás, sok a pályaelhagyó (Fedinec Cs.–Csernicskó I., 2017, Orosz I., 2015, 2017).
A II. Rákóczi F. KMF Tanító szakja az intézmény első licenzált szakjai közé tartozik. 1996 óta működik. Kezdetben 5 éves osztatlan képzés keretében folyt az oktatás (Specialist diploma), amely 2008-tól kétszintűvé vált (BA, Ssc). A 2016-ban elfogadott új felsőoktatási törvény megszüntette a Specialist szintet, ennek eredményeként engedélyeztette a főiskola 2017-ben a Tanító MA képzést. A szakon napjainkig 492 hallgató szerzett bachelor, illetve specialist szintű diplomát. A képzésnek jelenleg 70 BA, 20 MA szakos hallgatója van.
Az előadás célja a kárpátaljai magyar tannyelvű tanítóképzés jelenlegi helyzetének ismertetése, különös tekintettel a II. Rákóczi F. KMF-en zajló Tanító szakos képzésre. A téma felvezetéseként röviden vázoljuk a magyar nyelvű tanítóképzés előzményeit, bemutatjuk azokat az intézményeket, melyekben magyar nyelvű tanítóképzés folyik, majd áttérünk a jelenlegi helyzet elemzésére. Kitérünk mindazoknak a tényezőknek a számbavételére, melyek hatással vannak a tanítóképzés jelenlegi helyzetére, kiemelve azokat a törvényeket, rendeleteket (pl. az új felsőoktatási törvényt, a közoktatási törvényt, a közoktatás reformját előirányzó Nova Ukrainszka Skola iskolakoncepciót), melyek befolyással vannak a tanítóképzésre is.
Az előadás befejezéseként reflektálunk az előttünk álló változásokra, arra, hogy milyen kihívások elé állítják ezen változások az érintetteket, hogyan biztosítható továbbra is a jól kvalifikált pedagógusképzés, milyen szerepe lehet mindebben az egységes Kárpát-medencei magyar oktatási térnek.