
Előadó: Manojlovic Heléna
Manojlovic Heléna vagyok, az ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola első éves hallgatója. Kutatási területem a kulcskompetenciák és azon belül a problémamegoldó gondolkodás. A Szabadkai Szakfőiskolán dolgozom mint asszisztens.
Előadás absztrakt:
A munkaerő-piac és az oktatás kapcsolatának az elemzése egyre nagyobb számban jelenik meg az utóbbi években. Ennek számos oka között kiemelhető a tehetséghiány (létszámprobléma, szakemberhiány) és az új kompetenciák iránti igény. Az e fajta elemzések kifejezetten fontosak hiszen a tanulók továbbtanulással kapcsolatos döntéseit bizonyos mértékben befolyásolják a munkaerő-piaci előnyökhöz fűződő igények is.
Szerbia a kereslet és a kínálat között több éves szakadékkal néz szembe. A szakadék csökkentése érdekében az oktatási programokat össze kell hangolni a munkaerő-piac szükségleteivel. Ebből következően számos fontos kérdés merül fel a tanulmányban:
Mely kompetenciák fejlesztésére lenne szükség a hallgatóknál, amelyek által könnyedén meg tudnák oldani azokat a problémákat, amelyekkel a jövőbeli munkájuk során szembesülni fognak?
Hogyan kellene kombinálni az elméleti, a tapasztalati tudást és a puha készségeket, hogy megfeleljenek a munkáltatók igényeinek?
Az e tanulmányban tett javaslatok lényege az oktatási intézmények és a munkáltatók közötti szoros partnerség. Ezen kívül a munkaerő-piaci trendek elméleti hátterét dolgozza fel és áttekintést szeretne adni a munkaerő-piac legfrissebb felméréseiről, amelyek a Vajdaságban végzet kutatásokra fokuszálnak, de kitér a Magyarországi trendekre is. Bizonyos irányvonalakat kívánunk megfogalmazni a munkaerő-piaci szereplők diplomásokkal szembeni elvárásairól. A tanulmány alapjául szolgál majd egy kutatásnak, amellyel feltérképezni kívánjuk, hogy mely kompetenciák szerepelnek hangsúlyosan az állásinterjúkon, illetve kíváncsiak leszünk a kulcskompetenciák súlyára is az új munkatársak kiválasztása során.