
Előadó: Pogátsnik Monika
Pogátsnik Monika ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola, Tanítás-Tanulás doktori programjának doktorjelöltje, témavezetője Dr. Tóth Péter.
A választott PhD témája a fiatalok pályaérdeklődésének, pályaattitűdjeinek alakulása, a pályaorientáció szerepe. Kutatásainak célja empirikus vizsgálattal feltárni a fiatalok szakmai értékpreferenciájának és pályaérdeklődésének jellemzőit egy magyarországi régióban, ajánlásokat megfogalmazni a hazai pályaorientáció továbbfejlesztését illetően.
Előadás absztrakt:
A globalizáció, a tudásanyag és a technológiák gyors változása, valamint a munka világának folyamatos átalakulása elengedhetetlenné teszi, hogy a munkaerőpiacra belépő fiatalok birtokában legyenek annak a képességnek, hogy önmaguk irányítsák a pályájuk alakulását, önvezérlők és önmenedzselők legyenek. A pályaorientációs tevékenység fő célja a karrier kompetenciák kialakítása, vagyis realisztikus önismeret kialakítása, célok mentén való gondolkodás, információgyűjtés képessége, a munka világának megismerése. A karrier kompetenciák leginkább a gyakorlati tapasztalatok során fejleszthetők, ezért a szakmai gyakorlat jelentősége e téren is létfontosságú. A szakmai képzések esetén a hagyományos képzésekkel szemben, mind a középiskolákban, mind pedig a műszaki felsőoktatásban nagy előnyt szereznek azon tanulók, illetve hallgatók, akik duális képzésben vesznek részt. A pályaorientációs tevékenység nem korlátozódhat csupán a végzősök továbbtanulási támogatására. Alapvető fontosságú az univerzális megközelítés, minden évfolyam esetén, az életkornak megfelelő programot kell biztosítani. A pedagógus az egyik legfontosabb információforrás a tanulók számára, így szükségszerű, hogy ők maguk is széleskörű, hiteles információkkal rendelkezzenek a dinamikusan változó munkaerőpiacról, a szakmákról és a képzőhelyek lehetőségeiről, e tekintetben is szükséges a rendszeresen ismétlődő továbbképzésük.