Határontúli vajdasági általános iskolai tanulók meglátásai az iskolabiztonsági megoldások területén

Előadó: Bálint Krisztián

Az Óbudai Egyetem Biztonságtudományi Doktori Iskola első éves hallgatója vagyok.

Előadás absztrakt:

Napjainkban az általános iskolai tanulók egyre nagyobb veszélynek és fenyegetettségnek vannak kitéve. Az iskolai normaszegés sajnálatos módon egyre gyakrabban fordul elő, amely testi, lelki vagy akár anyagi károk okozásában manifesztálódhat. A technika robbanásszerű fejlődésének köszönhetően napjainkban olyan biztonsági eszközök állnak az iskolák rendelkezésére, amely által jelentősen csökkenteni lehet a verbális és nem verbális agressziót.
A kutatás célja feltárni azt, hogy az általános iskolai tanulók, hogyan vélekednek az iskolai biztonsági rendszerekről? Fontos feltérképezni azt, hogy vajon az ő meglátásuk szerint szükséges-e biztonsági eszközöket alkalmazni az áltanános iskolákban (kamerarendszer, beléptetőrendszer, tűz és füstérzékelők), vagy ezek csak olyan eszközök amelyek „körülményesebbé” teszik a mindennapi életüket?
Problémafeletésként fogalmazódik meg, hogy a szabadkai általános iskolák szerény anyagi kerettel rendelkeznek, ez azt jelenti, hogy sok általános iskola gyengén felszerelt biztonsági eszközök területén. Ebből kifolyólag feltélelezhető, hogy a tanulók számos iskolai biztonsági rendszerrel még nem találkozhattak a mindennapok során.
A kutatásban 4 szerbiai, szabadkai áltanános iskola 143 tanulója vett részt. Az empirikus kutatás vizsgálata során a pedagógiai mérések tipikus eszközei, a kérdőívek kerültek felhasználásra. A kapott adatokat az SPSS program segítségével lettek kielemezve.
A hipotézis beigazolódott, miszerint a tanulók fontosnak tartják a biztonsági eszközöket az oktatási intézményekben. Iskoláktól függetlenül a tanulók 92%-a (x^2 próba:p=0,058) igennel felelt arra a kérdésre, miszerint a tűz és füstérzékelők nélkülözhetetlnek az iskolákban. A kutatás továbbá azt is feltárta, hogy a tanulók 97%-a részt vett már különböző tűzvédelmi nevelés-oktatás órán, amelyet az iskolai vezetés szervezett számukra. A tanulók 54%-a az iskoláktól függetlenül (x^2 próba:p=0,075) a legkevésbé tartja fontosnak az iskolai beléptető rendszer használatát a mindennapok során. Szöveges válaszukban ezt azzal indokolták, hogy a beléptető rendszer alkalmazása által körülményesebbé vállna az iskolába való bejutás, valamint az igazolatlan hiányzások is könnyebben nyomon követhetőek lennének, amely azért nem nyerte el maradéktalanul a tanulók tetszését. Meglepő módon azonban az iskoláktól függetlenül a tanulók 78%-át (x^2 próba:p=0,052) nem zavarja a telepített kamerarendszer, sőtt meglátásuk szerint ez által jelentősen csökkenthető a lopások száma.
Ahhoz, hogy a tanulók jól teljesítsenek a iskolában, elengedhetetlen egy komplex biztonságos tanulói környezetet kialakítása. A biztonságra való törekvés elsődleges szempont kell, hogy legyen, hiszen éppen a kiskorúak a jelen Z generáció képezi azt a korosztályt, akik a legkönnyebben becsaphatóak, átverhetőek.