
Előadó: Bálint Krisztián
Az Óbudai Egyetem Biztonságtudományi Doktori Iskola hallgatója vagyok.
Előadás absztrakt:
Napjainkban az egyre gyakrabban előforduló iskolai incidenensek és agresszív tanulói magatartások rámutatottak arra, hogy az iskolák egy olyan szociális környezetté váltak, ahol az iskolai normaszegés szinte rendszeressé vált. Modern iskolabiztonsági megoldások nélkül a pedagógusok szinte tehetetlenek. Megbízható kültéri és beltéri védelem nélkül iskolabiztonságról nem beszélhetünk.
Problémafelvetésként fogalmazódik meg, hogy szabadkai középiskolák csekély anyagi forrással működnek, amely nagymértékben megnehezíti az iskolák dolgát abban, hogy komoly IT biztonsági megoldásokat alkalmazzanak a mindennapok során. A kutatásban 2 szabadkai középiskola 54 tanára vett részt. Az empirikus kutatás vizsgálata során a kérdőívek kerültek felhasználásra. A kapott adatok az SPSS program segítségével lettek kielemezve.
A kutatás célja, hogy feltérképezze a vajdasági középiskolában dolgozó tanárok meglátásait az iskolabiztonság területén, illetve, hogy szükség esetén javaslatot tegyen az iskolabiztonság fokozása érdekében.
A hipotézis beigazolódott, miszerint a tanárok fontosnak tartják azt, hogy a középiskolákban kiemelkedő legyen a biztonság. A kutatásban részt vevő pedagógusok, iskoláktól függetlenül (x^2 próba:p=0,061) arra a kérdésre, hogy a meglátásaik szerint szükséges-e biztonsági kamerarendszert telepíteni 92%-uk igennel felelt. Továbbá a kutatás azt is feltárta, hogy a tanárok szerint csökkenthető az iskolai agresszió biztonsági kamerarendszerek alkalmazása által, hiszen egyes rendbontásokról így felvétel készülhet, amely a későbbiekben bizonyítékul szolgálhat. Sajnálatos módon a pedagógusok igen gyakran látnak iskolai erőszakot, mivel a kutatásban részt vevő tanárok fele havi egyszer szemtanúja szokott lenni különböző iskolai erőszaknak, míg napi szinten 7%-uk lát ilyet, heti egyszer pedig a tanárok negyede. A megkérdezett pedagógusok iskoláktól függetlenül (x^2 próba:p=0,081) igennel felelt arra a kérdésre, hogy fontosnak tartják-e azt, hogy a tanulóikat tudatos iskolabiztonságra neveljék. Tudvalevő, hogy még a legmodernebb biztonsági és technikai berendezések sem tudják mindentől megvédeni a tanulókat, ezért az iskolai erőszak csökkentésében a legnagyobb segítséget a tanárok nyújhatják különórák, osztályfőnöki órák keretében. Ez által olyan előadásokat lehetne megszervezni, amely felhívja a tanulók figyelmet a helytelen magatartásra, közben pedig példát mutatva a helyes és erkölcsös viselkedésre.