A diversity menedzsment megnyílvánulása az iskolában (empirikus kutatás alapján)

Előadó: Csehné dr. Papp Imola - Dr. Kollár Csaba

A szerzők a gödöllői egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Karán a Társadalomtudományi és Tanárképző intézet munkatársai

Előadás absztrakt:

A címben megfogalmazott kifejezés a társadalmi sokszínűséggel foglalkozik, azzal a ténnyel, hogy az egyének számos tulajdonságuk tekintetében eltérnek egymástól. A sokszínűség kezelése, mint szakmai probléma először az Egyesült Államokban került a figyelem középpontjába, leginkább a különböző nemzetiségű és kultúrájú munkavállalókkal szembeni negatív megkülönböztetés következtében, de az utóbbi években az egyre több nemzetet magába tömörítő Európai Unióban is központi kérdéssé vált. A multikulturalitás mellett ide tartozik az egyes társadalmi csoportok hátrányos megkülönböztetése, a diszkrimináció megszüntetése is.
A sokszínűség szerteágazó: hiszen az idősek bölcsessége mellett szükség van a fiatalok lendületére, és fordítva, kiemelt jelentőségű a nemek közötti esélyegyenlőség, törekedni kell a megváltozott munkaképességűek integrált alkalmazására és a kisgyerekesek igényeinek kielégítésére. A társadalom egészére jellemző szerkezet mikrokörnyezetben is megteremthető. A sokszínűség menedzsment tehát arról szól, hogy miként integrálható a sokszínűség ideája és gyakorlata egy szervezet vezetési és tanulási folyamataiba.
A tanulmány arra fókuszál, hogy a munkavállalók különbözősége és hasonlósága, hogyan tudja mozgósítani az egyén, a szervezet és végeredményben a társadalom egészének az előnyeit. Fókuszcsoportos vizsgálatunkban azt kívántuk feltárni, hogy miként van jelen a sokszínűség, mint vezérgondolat a magyar nonprofit szférában munkavállalói (tanár és más iskolai alkalmazott) oldalról. Eredményeink azt tükrözik vissza, hogy a sokszínű munkaerő kialakítására való törekvés különösen a szolgáltató szférában még kezdetleges, de mindenképpen követendő.