A PBL mint tanulási módszer vizsgálata minőségirányítási módszerekkel

Előadó: Csepcsényi Lajos Lászlóné Balogh Melinda

Csepcsényi Lajos Lászlóné Balogh Melinda a Székesfehérvári SZC Jáky József Szakgimnáziuma és Szakközépiskolájának gyakorlatioktatás-vezetője. Okleveles mérnöktanár, 13 éve tanít műszaki tantárgyakat (épületszerkezettan, földmérés, térinformatika), főleg technikusképzésben. Főbb kutatási területe a probléma alapú tanulás hatása a komplex szakmai gondolkodás és téri képességek fejlődésére a középfokú építőipari és földmérés ágazati szakképzésben.

Előadás absztrakt:

A gazdaság az elmúlt években új követelményeket támasztott a szakképzéssel foglalkozó intézmények felé. Olyan munkavállalók kinevelését várják el az iskoláktól, akik képesek önállóan új ismereteket elsajátítani és azokat a meglévők közé integrálni, korábbi ismereteiket új kontextusban alkalmazni. A vállalkozók munkavállalóval szemben támasztott igényének kielégítése csak gyakorlat és problémamegoldás centrikus képzéssel lehetséges. A probléma alapú tanulás az egyik lehetséges módszer, mellyel a szakgimnázium felkészítheti a tanulókat a munkahelyi körülmények közötti munkavégzésre. Jelen előadás keretében a probléma alapú tanulást az ismeretek alkalmazásának és az együttműködő készség fejlesztésének módszereként kell értelmezni melynek célja a tanuló felkészítése a szakmai problémák megoldására dinamikusan változó munkakörülmények között.
Az előadás célja áttekinteni azokat a minőségirányítási módszereket melyekkel biztosítható a PBL színvonalas megvalósítása az intézményben és a lehetséges módszerek számbavétele, melyek a tanulói problémamegoldást segítik elő. Ennek alapját struktúrált szakirodalom feltárással összegyűjtött, a módszer alkalmazásának tapasztalatait ismertető tanulmányok képezik, melyek tartalomelemzésével meghatározhatók a módszer gyakorlati megvalósításának előnyei, hátrányai és buktatói. A kutatásba bevont tanulmányok tartalomelemzésének szempontjai a következők voltak: csoportlétszám, problémamegoldásra szánt időkeret, fogalmi keretrendszer kialakítása, tanulók és tanárok felkészítése a módszer alkalmazására.
A probléma alapú tanulás vizsgálata minőségirányítási módszerekkel több aspektusból is lehetséges: 1. A PBL, mint tanulási módszer vizsgálata: A módszer erősségeinek és gyengeségeinek feltárása alkalmazás közben, melyek alapján meghatározhatók a PBL hatékonyságának növeléséhez szükséges módszertani változtatások. 2. A PBL alkalmazásának elemzése: A tanulási folyamat és eredményeinek elemzése, a nehézségek okainak feltárása: a kívánt tudás jött-e létre, vagy miért nem fejlődnek az elvárt mértékben a képességek. 3.Tanulói részről: Azoknak a minőségirányítási technikáknak az azonosítása, melyeket a tanulók is alkalmazhatnak a problémamegoldás során saját munkájuk ellenőrzésére, a kritikai gondolkodásuk fejlődésének elősegítésére.
Az előadásban 5W módszerrel a PBL 2014-ben történt sikertelen kipróbálásának okainak vizsgálata valósul meg. Bemutatásra kerül, hogy a PBL módszer intézmény szintű fejlesztési irányai SWOT analízis segítségével hogyan jelölhetők ki. Szintén SWOT analízis segítségével kerül bemutatásra, hogyan határolható be azoknak az intézményeknek a köre, melyek alkalmasak a PBL szakgimnáziumi modell bevezetésére. 5W és hat gondolkodó kalap módszerekkel a tanulói problémamegoldás minősége javítható. A PBL értékelési módszertanának alapja pedig a PDCA minőségirányítási módszer lehet.