Segítőként a munkaerő-piacon

Előadó: Csók Cintia

A Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Felnőttképzési Karán szereztem szociálpedagógus diplomát. Jelenleg a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar neveléstudomány mesterszakán folytatok tanulmányokat. 2017-ben az Országos Tudományos Diákköri Konferencián első helyezést érten el. A 2018/2019-es tanévben az Új Nemzeti Kiválóság Program ösztöndíjasa vagyok.

Előadás absztrakt:

A felnövekvő nemzedékek tanulmányi eredményességét és társadalmi integrációját számos szakember van hivatva támogatni. A segítő pályák egy része kifejezetten erre irányuló munkát végez, míg másik fele a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok felzárkóztatási lehetőségeivel foglalkozik. Kutatásunkban társadalmi segítő funkciót ellátó szakok végzettjeire fókuszáltunk, és ezen belül vizsgáltuk a frissdiplomás szociálpedagógusok, szociális munkások, andragógusok és pedagógia alapszakos bölcsészek munkaerő-piaci jellemzőit. A Frissdiplomások 2012-adatbázis alapján feltártuk a képzések társadalmi rekrutációs bázisát, az átmenetet a felsőoktatásból a munka világába, és az aktuális munkaerő-piaci helyzetet.
A vizsgálatunk tárgyát képező három segítő pályacsoport közül a szociálpedagógusok körében a legalacsonyabb a kvázi felsőfokú végzettségű szülők aránya. Intézményi szintű elemzésünk alapján a képzőhelyek rekrutációs bázisát és regionális elhelyezkedését említhetjük magyarázó tényezőként. Ennek ellenére a szociálpedagógusok a felsőoktatásból való átmenet és az aktuális munkaerő-piaci helyzet tekintetében is kedvezőbb mutatókkal bírnak. Eredményeink alapján a frissdiplomás szociálpedagógusokat rövidebb álláskeresési idő jellemzi, mint a szociális munkások és az andragógusok, pedagógia alapszakos bölcsészek csoportját. A vizsgálat időpontjában aktuális fő munkaerő-piaci státusként a szociálpedagógusok jelölték magukat a legkisebb arányban munkanélküliként, valamint vezetői beosztásban ők dolgoztak a legnagyobb arányban. A horizontális és vertikális kongruencia tekintetében a bölcsész csoport értékei a legkedvezőtlenebbek. Az előnyösebb munkaerő-piaci mutatók ellenére a három pályacsoport közül – az önbevalláson alapuló átlagos nettó havi fizetések alapján – a szociálpedagógusok jövedelmi hátránya rajzolódott ki a leginkább.
A vizsgálat második felében olyan szakemberekkel készítettünk félig strukturált interjúkat, akik a diplomás pályakövetési kutatás megkérdezetteihez hasonlóan 2007-ben, 2009-ben vagy 2011-ben szereztek abszolutóriumot. Az interjús elemzések alapján a következő csoportokat alakítottuk ki: a gyakorlati képzések „fellegvárai” versus a teoretika „erődítményei”, a szakmába ágyazott- és a konvertált tudás tipológiája, valamint a pályastabil és az útkereső variáns.
„ AZ EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA ÚNKP-18-2 KÓDSZÁMÚ ÚJ NEMZETI KIVÁLÓSÁG PROGRAMJÁNAK TÁMOGATÁSÁVAL KÉSZÜLT”