
Előadó: Erdélyi Éva- Solt Katalin-Végh Ágnes
Előadás absztrakt:
Egyetemünk, hasonlóan a legtöbb magyar felsőoktatási intézményhez, 2018 elején cselekvési tervet fogalmazott meg a lemorzsolódás csökkentésére. A Rektori Tanács döntése alapján jött létre az Esély Központ, melynek célja, hogy különböző módon próbálja segíteni azokat a hallgatókat, akik valami oknál fogva beragadtak a képzésbe, veszélyeztettek a sikeres befejezést illetően. Az új szervezet felállását, működését az egyetem a kormány „Fokozatváltás a felsőoktatásban” stratégiájának megfelelően indította el, és a hozzá kapcsolódó EFOP-3.4.3-16-2016-00020 számú projekt 1. alprojektje, a Diplomaszerzési esélynövelő program támogatja, Solt Katalin professzor emerita szakmai vezetésével.
Előadásunkban a program hét feladatköre közül csak a veszélyeztetett hallgatók felzárkóztató- tanulássegítő kurzusairól, és az egyéni fejlesztést szolgáló tréningekről szeretnénk rövid áttekintést adni, fókuszálva az egyetem Kereskedelmi Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Karán tartott-, és ebben a félévben is folytatódó képzésekre.
Szakmai meggyőződésünk, hogy azok a hallgatók, akik hozzánk, az intézmény keretében folyó tanulássegítő foglalkozásokra jelentkeznek, azokon rendszeresen részt vesznek, már ezzel sokat tesznek, és bizonyítják is, hogy komoly szándékuk tanulmányaik sikeres folytatása, esetleg akár lezárása. Tapasztalatunk az, hogy a hallgatók részéről legnagyobb az igény az alapozó tantárgyak megerősítésére. Emellett érdeklődés mutatkozik a szakmai idegen nyelvtudás felsőszintű, célirányosan nyelvvizsga előkészítő speciális tanfolyamaira, mivel a szakmai nyelvvizsga a diplomaszerzés elengedhetetlen feltétele.
Természetesen, mint a legtöbb tanítással, oktatással foglalkozó szakembernek, nekünk is fontos a tevékenység hatékonysága. A „hozzáadott érték” meghatározását itt is több körülmény, tényező nehezíti. Mégis, mivel a hallgatók az egyes kurzusok lezárásával egyidőben rövid értékelő kérdőívet töltenek ki, ezen, illetve személyes elbeszélgetéseinken keresztül kedvező képet kaptunk a program megítéléséről. Tervünk, hogy az értékelést a jövőben egzaktabbá tegyük, egy-egy rövidebb, intenzív kurzus előtt és után mérést végezzünk.