A statisztikai módszerek alkalmazási lehetőségei, és buktatói

Előadó: Erdélyi Éva, Dr. Törcsvári Zsolt

A szerzők a statisztikai módszereket évek óta oktatják számítógépes környezetben, az alkalmazásokban több területen is van tapasztalatuk úgy a hallgatói kutatások, mint a tudományos munka terén. Meggyőződésük, hogy az alkalmazások erős motivációt nyújthatnak és segítik a megértést. 

Előadás absztrakt:

A gazdasági képzésben is rendkívül fontosnak tartjuk az alapozó matematika, informatika és statisztika tantárgyakat. A kompetenciák kialakulásában és a szakmai problémákban való alkalmazásokban nélkülözhetetlen szerepük van. Ugyanakkor, hallgatóink a tanulásuk iránt nem mutatnak kellő érdeklődést, és a minimális szinten való teljesítésre törekednek.
Előadásunkban bemutatjuk, hogy milyen módszereket alkalmaztunk a statisztika tantárgyak oktatásban módszertani kísérleteink során, milyen hatékonysággal sajátították el a tananyagot a hallgatók, hogyan változott meg a hallgatóknak a statisztika tantárgyhoz, és annak tanulásához való viszonya. Ha a hallgatók motiváltak, a felzárkóztatásuk is könnyebb, ha érdeklődésüket növeljük, a módszerek alkalmazását élvezik, az adatok elemzése alapján értékelést tudnak megfogalmazni, következtetéseket levonni, akkor szívesen fogják a módszereket alkalmazni szakmai kérdéseik megválaszolására. Ez lenne a cél. Sőt, ha ezt sikerül megvalósítanunk, akkor annak különböző szintjeivel is próbálkozhatunk és könnyen eljuthatunk az átlagos képességű hallgatókkal is a tehetséggondozáshoz.
Mutatunk néhány példát arra, hogy hogyan és mire lehet használni a tanult módszereket a gyakorlatban, de arra is, hogy mire és hogyan nem. Nagyon gyakran előfordul sajnos, hogy nem megfelelő módszer kerül kiválasztásra az adatelemzéshez, vagy nem megfelelő adatsoraink vannak egy-egy módszerhez, esetleg adott esetben a kiválasztott módszer a feltételek teljesülésének hiánya miatt nem alkalmazható. A különböző eseteket ilyen szempontok alapján is mindig elemezni kell, hiszen az eredmények csak megfelelő adat és megfelelő módszer esetén fogadhatók el. Ezekre hívjuk fel a figyelmet a hallgatói kutatások során, de az oktatók tudományos tevékenysége során is hasznos, hogy eredményeink hitelesek legyenek, a következtetésekkel és javaslatokkal újabb értékeléshez, további megválaszolatlan kérdésekhez juthassunk. Előadásunkban példákat mutatunk be a módszerek megújult bevezetésének bemutatására, esettanulmányokat láthatunk az alkalmazási lehetőségek szemléltetésére. Az oktatás mellett a számonkérési módszerekben is mutatunk be új lehetőségeket, azok bevezetésének tapasztalatait.