
Előadó: Gőgh Előd
Gőgh Előd okleveles mérnök-informatikus, mérnöktanár a csepeli BGéSZC Kossuth Lajos Két Tanítási Nyelvű Műszaki Szakgimnázium szakmai igazgatóhelyettese. Jelenleg az Eszterházy Károly Egyetem doktorandusza, kutatási témája az élethosszig tartó tanulás motivációinak vizsgálata és IKT támogatási lehetőségei.
Előadás absztrakt:
Napjainkban a munkaerőpiac sokat változik, sokszor hallunk a szakképzett munkaerő hiányáról. Ezzel párhuzamosan azonban a fiatalok és a felnőttek lehetőségei is kibővültek a szakmák tanulását illetően. Vajon milyen kép van a fiatalok fejében a szakmai képzésekről, mennyire tartják hasznosnak őket? Ma is az a trend uralkodik, hogy a diplomaszerzés a fő cél?
A szakmai érettségi vizsgák újbóli bevezetése jelentős változást hozott a középfokú OKJ-s képzések tekintetében. A megfelelő ágazati szakmai vizsga letétele után a diákoknak akár egy év alatt is lehetővé válik az OKJ szakmák megszerzése, így a szakmai képzések jelentőségének növekedése mellett és a második szakma megszerzésének ingyenessé tételével jelentős átrendeződés várható a közeljövőben a képzések terén és nem elképzelhetetlen a felsőfokú képzések szerepének csökkenése sem.
Érdemes visszajelzéseket gyűjtenünk a mai tanulóktól és az OKJ-s képzések részvevőitől, hogy válaszokat kaphassunk a kérdéseinkre és megvizsgáljuk a közelmúltban lezajlott oktatási változások hatását a tanulók szemszögéből.
A BGéSZC Kossuth Lajos Két Tanítási Nyelvű Műszaki Szakgimnáziumában végzett kutatás során a diákok véleményét mértem azzal kapcsolatban, hogy a tanult szakmájukat és leendő végzettségüket mennyire tartják hasznosnak, várható-e, hogy ezen a területen helyezkednek el.
Választ kaphatunk arra a kérdésre is, hogy a fiatalok miként vélekednek az OKJ szakmák presztízséről a felsőfokú végzettséggel összehasonlítva.
A vizsgálati módszer más intézményben is alkalmazható és a kapott eredmények alapján az oktatás színvonaláról is visszacsatolás érkezhet az iskola felé, ugyanakkor az együttes eredmények alapján a változások várható hatásai is prognosztizálhatók illetve apróbb optimalizációs javaslatok dolgozhatók ki általa.