
Előadó: Horváth Kinga; Tóth Péter
Dr. habil. Horváth Kinga a Selye János egyetem docense, a Tanárképző Kar dékánja. Prof. Dr. Tóth Péter a Tanárképző Kar egyetemi tanára.
Előadás absztrakt:
A pedagóguskutatások (Frymier – Houser, 2000; TALIS, 2013; Morvai, 2015; Nikitscher, 2016; Raufelder, et al., 2016; stb.) alapján a jó pedagógus attribútumai kétféleképpen ragadhatók meg. Az első megközelítés a tanári szerepből, szerepelvárásokból indul ki, míg a másik inkább a tanári pálya hétköznapi gyakorlata során alkalmazott kompetenciákat vizsgálja. Mindkét irányzatban, igaz eltérő hangsúllyal jelen vannak a pedagógus személyiségvonásai.
A jó pedagógus megítélésénél hatványozottan felértékelődik a pedagógus-tanuló kapcsolat, ami nem más, mint a személyek közötti interakciós láncolat, amely a tanítás-tanulás folyamata közben jön létre és formálódik. Az interakció három nézőpontból értelmezhető: kommunikációelméleti, szociálpszichológiai, pedagógiaelméleti (Buda, 1994; Griffin, 2003).
A tanórai interakciók vizsgálata már az 1960-as évektől a pedagógiai kutatások fókuszába került (Flanders). A ’80-as években a kutatók az iránt kezdtek el érdeklődni, miként befolyásolják a kommunikációt és az interakciót a tanár személyiségi jellemzői (Wubbels, et al., 1985). A figyelem már nem csak egy bizonyos tanórán tanúsított interakciós megfigyelésre korlátozódott, hanem igyekeztek feltárni azokat a viselkedésbeli megnyilvánulásokat, jellemvonásokat, amelyek kifejezik a tanár pedagógiai szituációkban tanúsított, általánosítható interakciós viselkedését. Létrejött a tanár interakciós stílusának fogalma.
A pedagógusok interperszonális viselkedésének, interakciós stílusának vizsgálatára a Timothy Leary-féle modellt alkalmazták, így jött létre az MITB (Model for Interactional Teacher Behavior), melyhez Wubbels, Creton és Hooymayers dolgozott ki kérdőívet (1985). E kérdőív (Questionnaire on Teacher Interaction, QTI) 48 itemes változatát alkalmaztuk pedagógusképzésben tanulók körében annak megállapítására, miként ítélik meg a jó pedagógus interperszonális viselkedését, interakciós stílusát.