A szerbiai roma/cigány közösségből érkező tanulók inkluzív oktatását érintő törvények feketén-fehéren és a valóság

Előadó: Kapás Mónika

Kapás Mónika vagyok, Szabadkán élek, Pécsett tanulok, jelenleg doktorjelölti státuszban. Kutatási területem röviden: A vajdasági romák szociális helyzete.

Előadás absztrakt:

Az előadó azt hivatott bemutatni, hogy a Szerbiában élő roma/cigány kisebbségben élő gyermekeknek milyen jogaik vannak a kisebbség oktatáspolitikát illetően, és hogy ezen törvények hogyan befolyásolják az iskolai eredményességüket, majd később a foglalkoztatottsági esélyüket. 
Fontos felvázolni a jelenlegi társadalmi körülményüket is, mely jelentősen kihat az iskolázottságukra, valamint egyúttal lehetőségeket és kitörési pontokat keresni a roma/cigány közösség számára. Erre követendő példák lehetnének azok a külföldi iskolák által már alkalmazott iskolai innovációk, gyakorlatok, melyek a kisebbséget segítik elsősorban a beilleszkedésben, majd a tananyag érthető és ugyanakkor szerethető megértésében is.
Problémafelvetésként fogalmazódik meg Szerbiában, hogy gyakran, ami a kisebbségre vonatkozó oktatási törvényekben le vannak írva, azok a gyakorlatban sajnos nem mindig valósulnak meg kellőképpen, aminek az elszenvedői sajnos adott esetben a roma/cigány közösségből érkező tanulók.
Kutatási módszerek közül a releváns szakirodalmak felhasználása, törvényi szövegek elemzése, és strukturált interjúzás lett alkalmazva.
A kutatási eredmények bár nem számítanak reprezentatívnak, ugyan is csupán ötven roma/cigány származású általános iskolai tanuló vett részt a kutatásban, valamint öt őket tanító pedagógus is interjút adott az esetleges nehézségekről, amikkel nap, mint nap szembe kell nézniük a kisebbség oktatásával kapcsolatban, viszont annál is inkább elmélyült esetismertetéseken keresztül tekinthetünk be a Szerb kisebbség oktatáspolitikájában.
A roma/cigány tanulók által adott interjúkból kiderül, hogy milyen területen érzik magukat a leggyengébbnek az iskolai életben, illetve arra is választ kapunk, hogy valóban megszűnt-e a szegregációnak minden nyoma az iskolai életben, vagy azért még itt-ott jelen van? Ilyen és hasonló kérdésekre fogjuk megkapni a választ az előadás során. 
A kutatás folyamán a szerző arra keresi a megoldást, hogy hogyan lehetne jobb a roma/cigány tanulók helyzete az oktatásban, és mik azok a tényezők, másutt bevált gyakorlatok, melyektől a statisztikák is nagyban javulhatnának Szerbia szerte.
További kutatási lehetőségként meglehetne vizsgálni az inklúzió gyakorlati megközelítését, immár nem a roma/cigány közösségből érkező tanulók szemszögéből, hanem a többségi társadalomból érkező gyermekek nézőpontjai, tapasztalatai alapján.