A Moodle segítségével megvalósított online, interaktív tanulási folyamat eredményességének vizsgálata

Előadó: Kautnik András

• 2016 júniusában abszolváltam az ELTE Neveléstudományi Doktori Iskolájában.
• 2006-tól a budapesti Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium tanára vagyok, ahol 2015. óta magyartanári munkámba bevonom a Moodle-platformot, ill. az online eszközökkel segített osztálytermi tanulást vizsgálom.
• 1999-2006-ig a Zsámbéki Premontrei Szakközépiskola és Szakiskola magyartanára voltam.
• Érdeklődési területem a digitális átállás tehetséggondozásra és a felzárkóztatásra vonatkozó kihívásai.

Előadás absztrakt:

Kutatásom tanulói nézetkutatás, mely egy online, interaktív tanulási folyamat sikerességének, eredményességének tanulói megítélésére vonatkozik, ill. ezt hasonlítja össze a formális értékelés eredményeivel.
A kutatás során a Moodle-platform Műhelymunka funkciójának segítségével online, interaktív módon dolgoztunk fel egy tanananyagrészt az egyik budapesti gimnázium 10.-es tanulóival. Majd a témazáró dolgozatban erre, és a hagyományos módon feldolgozott tananyagrészekre is vonatkoztak kérdések.
A formális eredmények ebből a témazáróból keletkeztek. A tanulók nézeteit pedig kérdőívvel vizsgáltam, melyet magukkal a tanulókkal folytatott irányított beszélgetés után állítottam össze. Az irányított beszélgetés az online, interaktív tanulási folyamat egyes fázisaira, azok jelentőségére és az egész folyamat hatékonyságára irányult.
Feltételeztem, hogy a Moodle-rendszer segítségével megvalósított tanulási folyamat egyes elemei a tanulók nézetrendszerében más-más jelentőséggel bírnak a folyamat sikere, eredményessége szempontjából. További hipotézisem volt, hogy az online, interaktív tanulás eredményességéről alkotott elképzelések a tanulók nézetrendszerében nem minden esetben járnak együtt a tanulói munka formatív értékelésének eredményeivel.
Az adatok elemzése után az első hipotézis igazolódott, az online tanulási folyamat egyes fázisait különféle jelentőséggel bírónak vélik a tanulók a folyamat sikere szempontjából. A második hipotézis kapcsán a legfontosabb eredmény az, hogy gyenge negatív korreláció állítható fel az online, interaktív tanulási folyamat tanulók által fontosnak vélt elemei és a formális eredmények között.
A kutatás egyéb fontos eredménye, hogy az általában gyengébb osztályzattal rendelkező tanulók értek el jobb eredményeket a témazáró dolgozat azon kérdéscsoportjában, mely a Moodle-platform segítségével feldolgozott tananyagra irányult.
Nagyon fontos lenne a kutatás megismétlése nagyobb mintán, és a trianguláció elvének megfelelően, a formális eredményességet és a tanulók nézetei szerinti eredményességet korrelációba állítani a Moodle-ben végzett tevékenységekkel, a ráfordított idővel, amihez adatot különféle adathalász módszerekkel nyerhetünk ki a szoftverből.
Előadásomban (vagy plakátbemutatómon) részletesebben bemutatom a tanulói kérdőívet és a korrelációs vizsgálatok eredményeit a Moodle Műhelymunkával végzett tanulási folyamat formális eredményei és az eredményességről alkotott tanulói nézetek között. Továbbá részletezném a kutatás egyik fontos eredményét is, hogy a „rosszabb” tanulók számára hatékonyabbnak mutatkozott az online, interaktív tanulási folyamat, mint a jobb tanulmányi eredménnyel rendelkezők számára.