Tanulási eredmények mérése, értékelése, validálása a felsőoktatásban

Előadó: Kovács Anett Jolán

Kovács Anett Jolán okleveles andragógus. Szegedi Tudományegyetem, Neveléstudományi Doktori Iskola III. éves phd hallgatója.
Kutatási téma: A nem formális környezetben szerzett tanulási eredmények validálása a felsőoktatásban.

Előadás absztrakt:

Ma a nem formális környezetben megszerzett tudás elismerését, validációját az Európai Unió szakpolitikai prioritásként kezeli.
A 2012-ben elfogadott Európai Unió Tanácsi ajánlása a nem formális és az informális tanulás eredményeinek érvényesítéséről előmozdította az európai tagországok validációs gyakorlatának kialakulását. Az ajánlást elfogadott tagállamok vállalták, hogy 2018-ra kidolgozzák saját nemzeti validációs rendszerüket.
Az ajánlásban foglaltakat Magyarország is elfogadta. Bár az országban még nem működik széles körben a validáció, a munkám során megismert nemzetközi tapasztalatok alapján a felsőoktatásban már adottak a validáció előfeltételei: a képesítések kimeneti követelményei tanulási eredményekben vannak megfogalmazva és a képesítések besorolása is megtörtént a nemzeti képesítési keretrendszerbe.
A felsőoktatási validáció eljárás célja, hogy a nem formális környezetben szerzett ismeretek, készségek, kompetenciák (pl. munkatapasztalat, önkéntes munka, tanfolyami képzés) beszámíthatóak legyenek a formális felsőoktatási képzésekbe (alapképzés, mesterképzés, felsőoktatási szakképzés).
A magyar jogszabályi háttér 2005 óta biztosítja a hallgatók számára a lehetőséget, hogy a nem formális úton megszerzett tudásukat elismertethessék. Ugyanakkor a gyakorlat azt mutatja, hogy a validáció rendszerszinten nem működik.
Munkám során az egyik fő célom, hogy megismerjem milyen gátló tényezők miatt nem működik hivatalosan, szabályozott módon a validáció a gyakorlatban.
Ennek céljából felmérést folytatok le az államilag elismert felsőoktatási intézmények oktatói körében, melynek során az oktatókat a nem formális környezetben szerzett tanulási eredmények validációhoz való hozzáállásukról, szemléletükről, gyakorlatukról és tapasztalataikról kérdezem.
A kutatási eredmények kiértékelését követően helyzetképet adunk a nem formális környezetben szerzett tanulási eredmények elismertetésének hazai felsőoktatási gyakorlatáról. Végül rendszerfejlesztő javaslatokat fogalmazunk meg.