A puha készségek (soft skills) fejlesztésének fontossága

Előadó: Manojlovics Heléna

Manojlovics Heléna okleveles mérnöktanár (mérnök informatikus). Informatikát tanít négy éve a Szabadkai Zeneiskolában, Szerbiában.

Előadás absztrakt:

A globalizáció és a technológia rohamos fejlődése jelentős átalakulást idézett elő a munkaerőpiacon a foglalkozásokra jellemző feladatok tartalmában és a munkáltatók által elvárt készségek jellemzőiben. A puha készségek munkaerőpiaci jelentőségének növekedése is hozzájárult ehhez a változáshoz.
Az elmúlt 20 évben a munka, a játék és a tanulás drámai módon átalakult a technológia által. Ma már más készségekre van szükségünk, mint a 20. században, és az oktatási intézményeknek kulcsszerepet kell játszaniuk a készségek fejlesztésében. Sajnos az iskolák nem képesek lépést tartani azon készségek fejlesztésében, amelyek a tanulói sikeresség kihagyhatatlan elemei.
A „puha készség" kifejezés olyan attitűdöket, viselkedésmódokat és stratégiákat foglal magában, amelyek az iskolai és munkahelyi sikerek alapját képezik, mint például a motiváció, a kitartás és az önkontroll. Ezek eltérnek a „kemény készségektől" (kognitív készségektől), mint például a szövegértés és a matematikai eszköztudás, amelyek viszonylag könnyebben taníthatók, tanulhatók és mérhetők.
Világszerte az oktatók egyre jobban tudatában vannak a puha készségek fontosságának, és óriási szerepet játszanak annak biztosításában, hogy a tanulók megfelelően felkészüljenek az egyetem és a munka világára. Ezzel szemben a hagyományos oktatás nem mindig biztosítja a megfelelő eszközöket a tanulók sikerességének fejlesztéséhez e területen.
A tanulmány célja a nemzetközi szakirodalom alapján bemutatni, miért növekszik a puha készségek jelentősége az elmúlt években. E mellett bemutatjuk a puha készségek fejlesztésének lehetőségeit az iskola környezetben.
A tanulmány empirikus kutatáshoz kíván elméleti alapot nyújtani azon puha készségek területén, amelyeket az iskolai tanulmányok során leginkább fejleszteni lehet és kellene.