Képzési Területek Kimeneti leírásainak valamint a 2016-os Képzési és Kimeneti Követelmények kompetenciát leíró elemeinek összehasonlítása szövegbányászati módszerekkel (Alapképzési területek)

Előadó: dr. Nagy Tamás

dr. Nagy Tamás főiskolai docens
30 éve dolgozik a felsőoktatásban
oktatott tárgyak: gépész tárgyak oktatásának módszertana, pedagógiai értékelés, e-learning, pedagógiai gyakorlat
kutatási területei: szakképzés módszertana, e-learning, képesítési keretrendszerek, KKK

Előadás absztrakt:

A felsőoktatást a Képzési és Kimeneti Követelmények (KKK) szabályozzák. A 2006-os KKK a bolognai folyamat hatására jött létre. Szerkezetében, tartalmában és taxonómiai leírásaiban az adott időszak elvárásait hordozta. Közben Európában és Magyarországon is megerősödött az eredményalapú (kimeneti) szabályozás iránti igény. Így jött létre az Európai Képesítési Keretrendszer (EKKR), majd a Magyar Képesítési Keretrendszer (MKKR). Mindkét dokumentum eredményalapú szabályozással írta le az iskolarendszer jellemző szintjein a tanulókkal kapcsolatos elvárásokat. Ezt követte a TÁMOP 413 projekt keretében a Képzési Területek Kimeneti leírásainak (KTKKR) létrehozása. Itt a KKK 12 Képzési Területéhez készültek el a dokumentumok. Ezek átfogták a felsőoktatási szakképzéstől (5. szint) a doktori képzésig (8. szint) terjedő 4 szintet. A KTKKR eredményalapú szemlélettel készült. Négy leíró elemet (deskriptor) alkalmaztak a kompetenciák rögzítéséhez, mint: tudása, képessége, attitűdje, autonómiája és felelőssége. Ezt a fejlesztést követte a KKK átalakítása. Itt a KTKKR fejlesztés eredményei és a fejlesztésben közreműködők segítették az új dokumentumok létrehozását. A fejlesztések során felmerült, milyen módon befolyásolták a KTKKR fejlesztés dokumentumai az új KKK szerkezetét és taxonómiai elemeit? Milyen taxonómiai elemek jelentek meg a dokumentumokban? A kompetenciát leíró szavak, kifejezések, mondatok a vizsgált 4 területen milyen arányban épültek be az új dokumentumokba? Mennyire konzekvensen, logikusan kerültek be a taxonómiai elemek az új KKK-ba? Milyen ellentmondások figyelhetők meg a kompetenciák leírásaiban?
A felvetett kérdéseket szövegbányászati és statisztikai módszerekkel elemeztük. Erre azért volt szükség, mert a vizsgálatba bevont alapképzési szakok dokumentumainak terjedelme mintegy 400 WORD oldal. Ez méret már túlmutatott a klasszikus vizsgálati módszerek lehetőségein.
Az elemzéshez először Visual Basic programokkal kiemeltük a dokumentumok kompetenciát leíró elemeit. Így 111 alapképzési szaknál 444 állományt generáltunk. Ezeket a STATISTICA és SAS szoftverek szövegbányászati módszereivel, valamint az Excel és a Wordle szófelhő alkalmazások segítségével elemeztük. A feldolgozáshoz a legegyszerűbb, könnyen követhető, ismételhető megoldásokat használtunk fel.
A KTKKR fejlesztés pozitív hatásai megmutatkoztak a vizsgált dokumentumok tartalmában és szerkezetében.
Azt tapasztaltuk: többségükben sikerültek a leírások, de sok ellentmondást is találtunk; a kompetenciák leírásaiban az elvárások szintezése értelmezési problémákhoz vezethet. A konkrét eredményeken túl az is bebizonyosodott, hogy a tantervi műfaj strukturált dokumentumai (intézményi szinttől függetlenül) szövegbányászati és statisztikai módszerekkel hatékonyan elemezhetők, összehasonlíthatók.