A 2016-os Képzési és Kimeneti Követelmények alap- és mesterképzési leírásainak összehasonlítása szövegbányászati módszerekkel (Célok és kompetenciák)

Előadó: dr. Nagy Tamás

Főiskolai docens. 1988-tól dolgozik a mérnöktanár-képzésben, Győrben. Fő vizsgálati területei: szakmódszertan, pedagógiai értékelés, e-learning módszertan, szövegbányászat, felsőoktatás KKK, képesítési keretrendszerek.

Előadás absztrakt:

A felsőoktatás tartalmi szabályozásának alapdokumentuma a Képzési és Kimeneti Követelmények (KKK). Magyarországon 2006-tól beszélhetünk eredményalapú szabályozásról. Előzménynek tekinthető az Európai Képesítési Keretrendszer (EKKR), valamint az Európai Felsőoktatási Térség Képesítési Keretrendszere (EFT-KKR). Mindkét dokumentum a tanulási eredményekre épülő szabályozást tartalmaz.
A változások és igények hatására 2016-ban megjelent a 18/2016. EMMI rendelet. Ez a leírás (KKK) a felsőoktatás tartalmi és kimeneti szabályozásának új alapdokumentuma. Jellemzője, hogy egyszerre próbálja a képzés tartalmát (időtartamát, kredittartalmát, szerkezetét, stb.) és a tanulási eredményeket szabályozni.
Korábbi vizsgálatok jelezték, hogy a Képzési Területek Keretrendszere, a fejlesztés milyen hatással volt az az alapképzési területek KKK leírásaira, az eredményalapú szabályozás (Nagy T., 2017.) szakszerűségére.
Ez a tanulmány a 2016-os KKK alap- és mesterképzési területeit vizsgálja. Első lépésben VISUAL BASIC program segítségével kigyűjtésre kerültek a 111 alapképzési (555 állomány) és a 252 mesterképzési (1260 állomány) szak cél és kompetencia leírásai. Elkészült egy 1600 elemből álló un. szinonima szótár.
Elemzésre került - az R studio statisztikai programcsomag segítségével - a célok és kompetenciák szerkezete, felépülése, a taxonómiai leíróelemek szakszerűsége, kapcsolatai.
Az eredmények alapján megállapítható volt: a célleírások többsége szakszerű és biztosítja a szintek egymásra épülését, a deskriptor leírások (tudás, képesség,…) általában szakszerűek, de többször felmerült, hogy a különféle szintek leíróelemei összekeveredtek. A szintező elemek sokfélesége értelmezési problémákra utal. A tudás és képesség leírások aránya meghaladta a soft skill (attitűd, felelősség) elemekét. A KKK leírások strukturális elemzése azt jelezte, hogy a szakok leírásai a képzési terület, szak, deskriptor csoportok mentén mutatnak hasonlóságot.
Az alkalmazott ingyenes R program hatékonyan támogatta a szövegbányászati és statisztikai elemzést, jól helyettesíti a korábban alkalmazott SAS, STATISTICA, SPSS szoftvereket.