A debreceni drámapedagógus-képzés

Előadó: Pinczésné dr. Palásthy Ildikó

1976 óta dolgozom a felsőoktatásban. S bár az évek során többször változott az intézményem neve, fenntartója, én - pszichológiát oktatva - mindvégig a debreceni tanítóképzés ügyét szolgáltam.

Előadás absztrakt:

A 2019-ben bevezetésre szánt NAT-tervezet a drámapedagógia aspektusából kedvezőtlen tendenciát mutat: a Dráma és Tánc és a Mozgóképkultúra és Médiaismeret az - egyébként a gyermek-, tanulás- és élményközpontú pedagógiai elvek és gyakorlat mellett hitet tevő - átdolgozók szándéka szerint kikerülne a tantárgyak köréből, elveszítené tantárgyi jellegét és tartalmát. A tervezet nyilvános vitára bocsátása 2018 szeptemberében petíciók sokaságát indította el pedagógusok, egyetemi oktatók és különböző szakmai testületek részéről.
Előadásunkkal akként kívánunk a tiltakozókhoz csatlakozni, hogy felmutatjuk egyrészt a hazai drámapedagógia jelentős eredményeit, másrészt szólunk a Debreceni Református Hittudományi Egyetemen (az egykori tanítóképző főiskola jogutódja) folyó drámapedagógus képzésről.
A drámapedagógia legitimációjának bizonyítéka, hogy művelői az elmúlt évtizedekben létrehozták országos testületét, a Drámapedagógia Társaságot, munkásságuknak köszönhetően a drámapedagógia nemcsak helyet kapott a NAT Művészetek műveltségterületében, de 1995 óta folyamatosan jelen volt minden változatában, 2016-ban a Magyar Tudományos Akadémia Neveléstudományi Bizottsága megalapította Drámapedagógia Albizottságát is, deklarálva annak interdiszciplináris szaktudományos jellegét.
Előadásunkban igyekszünk felmutatni a drámapedagógia megjelenési módjait, helyét a közoktatásban és a felsőoktatásban. Ismertetjük saját szakirányú pedagógus-továbbképzésünk jellegzetességeit is, mintatantervünket, képzési tartalmainkat, alkalmazott módszertani eljárásainkat, valamint gyakorlati képzési formáinkat szembesítjük hallgatóink véleményével, rámutatunk szakdolgozati témaválasztásaik sokszínűségére, a kutatómunkáikban rejlő újszerű megoldásokra. Hivatkozunk néhány olyan vizsgálati eredményre is, mely a drámapedagógia aspektusából szakma-specifikusnak tekinthető.
Azt kívánjuk - és vizsgálataink révén megalapozottan tudjuk - demonstrálni, hogy a drámapedagógia és a drámapedagógusok miként tudnak hozzájárulni a pedagógia elméletének és gyakorlatának megújulásához.