Műszaki pályákkal kapcsolatos attitűdök alakulása

Előadó: Pogátsnik Monika

Pogátsnik Monika ELTE Neveléstudományi Doktori Iskola, Tanítás-Tanulás doktori programjának doktorjelöltje, témavezetője Dr. Tóth Péter.
A választott PhD témája a fiatalok pályaérdeklődésének, pályaattitűdjeinek alakulása, a pályaorientáció szerepe. Kutatásainak célja empirikus vizsgálattal feltárni a fiatalok szakmai értékpreferenciájának és pályaérdeklődésének jellemzőit egy magyarországi régióban, ajánlásokat megfogalmazni a hazai pályaorientáció továbbfejlesztését illetően.

Előadás absztrakt:

Egyre több kutatás támasztja alá, hogy a matematika, természettudományos, műszaki és informatikai tudás (a továbbiakban MTMI, angol rövidítés: STEM területek: Science, Technology, Engineering and Mathematics), meghatározóak az országok versenyképességét tekintve. A fejlett világ országaiban számtalan program irányul ennek a területnek a fejlesztésére, sokan erre vezetik vissza a kelet- és délkelet-ázsiai országok látványos gazdasági sikereit. Az MTMI terület bár egyre több jól képzett munkaerőt igényelne, a műszaki felsőoktatásba bekerülő hallgatók jelentős része nem végzi el a képzéseket. Az MTMI pályák iránti érdeklődés alacsony szintje az alap- és középfokú oktatásban gyökerezhet, és kellő matematikai megalapozás nélkül a magasabb szintű tudást igénylő mérnöki, informatikai foglalkozások szóba sem kerülhetnek. A műszaki és informatikai egyetemi szakokra gyakran tekintenek úgy, hogy nagyon nehezek és a gyakorlattól nagyon eltérő dolgokat követelnek. Az egyetemistákat már tanulmányaik megkezdésétől érdemes bevonni a gyakorlatias képzésbe, hogy az egyetemi tanulmányok és a jövendő foglalkozásuk kapcsolódását megértsék, mely további motivációs eszköz a pálya irányában. Ezzel szemben a hazai oktatási hagyományokban az elméleti tudás átadása dominál, kevés hangsúly kerül a gyakorlatba történő beágyazásra.