,,Kik vagyunk és Kik lehettünk VOLNA?” - Az iskolai lemorzsolódás és a munkaerő-piac területére lépés nehézségei és kapcsolatának összefüggései

Előadó: Szabó Laura, Mihály Regina

Szabó Laura és Mihály Regina az ELTE-PPK Neveléstudomány mesterszakos hallgatói. Előző tanulmányaik alatt eredményesen és aktívan járultak hozzá az egyetem kutatásainak segítésében és kitűnő minősítésű diplomát szereztek óvodapedagógia alapszakon. Jelenleg demonstrátori munkájuk mellett a Pedagógiai Innovációk és Társadalmi Esélyegyenlőségek kutatócsoport tagjai, továbbá a Tudományos Diákköri Konferenciára készülnek fel az érintett témával. A jövőre tekintve, a doktori iskolába jelentkeznek.

Előadás absztrakt:

A kutatómunka napjainkat érintő “problémáról”, a 18 és 28 év közötti szakmát szerzett fiatalok iskoláztatottságukról szól.
A kutatásunkban arra vagyunk kíváncsiak, hogyan sikerül boldogulniuk manapság a 18 és 28 év közötti szakmát szerzett fiataloknak a munkaerőpiacon, milyen tapasztalatokat szereztek az iskola befejezése óta eltelt időben, mennyire elégedettek vagy elégedetlenek jelenlegi helyzetükkel és milyen mértékben hasznosítják szakmabeli tudásukat, egyáltalán végzettségük szerint dolgoznak-e. Nagyon érdekel bennünket továbbá az is, visszatekintve a múltra, hogyan ítélik meg a képzésüket, mennyire tartják hasznosnak az iskolában tanultakat. Továbbá, miként változott az elképzelt jövőjük a jelenlegi valós helyzetükhöz képest, akarnak-e változtatni azon?
Ennek érdekében egy nagyvállalat új belépő munkavállalóit és már foglalkoztatott 18 és 28 év közötti egyéneket kérdőív segítségével kérdezzük meg a iskoláztatottságukról, döntéseikről és terveikről, hogy miért jelentkeztek az adott munkakörre, valamint meddig terveznek maradni a vállalat munkavállalójaként. Továbbá, a mély interjú módszerével kérdeztünk meg a munkavállalókat, annak érdekében, hogy alaposabb képet kapjunk az érintett témában.

A tanulmány kitér a kutatási problémára, a téma jelentőségére, annak választási okára, a kutatás céljára és módszertanára, a megoldandó feladatokra, iskolai lemorzsolódás és végzettség nélküli iskolaelhagyásra, az iskolázottsági deficitekre, a munkaerő-piacra lépésére és annak korlátaira, valamint nehézségeire, a szociális hátrányok jelentőségére a továbbtanulásban és a munkaerő-piaci elhelyezkedésben. Továbbá a társadalmi különbségekre, azon belül a peremréteg szereplőire és lehetőségeire. Szervezetekre, amelyek a hátrányos helyzetű egyének segítésére szolgálnak. Saját tapasztalatinkat, mint a kutatás kidolgozói és a fiatal munkavállalók véleményét is említjük.