A mentortanári munka SWOT-analízise

Előadó: Tordai Zita – Holik Ildikó

Az Óbudai Egyetem Trefort Ágoston Mérnökpedagógiai Központjának adjunktusai.

Előadás absztrakt:

A mentortanárok feladatköre igen összetett, hiszen ők azok, akik bevezetik a tanárjelölteket, illetve a pályakezdő pedagógusokat az iskola belső világába, támogatják őket a tanári pályára való szocializálódási folyamatban (Kubinger-Pillmann, 2011), az elméleti képzés keretében megismert módszertani elemek bemutatásával segítik az elmélet és a gyakorlat közti szakadék áthidalását (Szűcs és Fejes, 2010), valamint tanácsaikkal, javaslataikkal látják el a tanárjelölt hallgatókat az iskolai gyakorlatokon.
Online kérdőíves kutatásunk a mentortanári munka elemzésére irányult. 86 jelenlegi és végzett gyakorlatvezető mentortanárt kérdeztünk (leendő) mentortanári munkájukról.
Kutatási kérdésként azt fogalmaztuk meg, hogy

  • melyek azok az erősségek, amik a mentortanári munkájukban segítik,
  • melyek azok a gyengeségek, fejlesztendő területek, amik a mentortanári munkájukat nehezítik,
  • melyek azok a külső és belső lehetőségek, amik a mentortanári munkájukat támogathatják, valamint
  • melyek azok a külső és belső veszélyek, amik a mentortanári munkájukat akadályozhatják.

Az előadás a mentortanári munka SWOT-analízisének eredményeit mutatja be. A nyitott kérdésekre adott válaszok alapján a (leendő) mentortanárok a legfőbb erősségüknek az empátiát, gyengeségüknek az adminisztrációt tartják. Fő lehetőségként az iskolavezetést, veszélyként a túlterheltséget nevezték meg.
A kutatás a mentortanári munka elemzésén túl rámutat a fejlesztés lehetőségeire is a mentori munka hatékonysága szempontjából.