Mérnökhallgatók tanulási stílusa

Előadó: Tóth Péter

A szerző egyetemi tanár, az Óbudai Egyetem, Trefort Ágoston Mérnökpedagógiai Központ főigazgatója. Fő kutatási területe a szakmai pedagógusképzés, a szakképzésben tanulók tanulási sajátosságai és téri-vizuális képességei.

Előadás absztrakt:

A kognitív stílus az egyén öröklött és tanult jellegzetességein alapuló kognitív tevékenységekben (észlelés, figyelem, emlékezés, gondolkodás, problémamegoldás, metakogníció) megnyilvánuló különbségeit, vagyis a megismerés tartós, vagy kevésbé tartós diszpozícióit fejezi ki.
A kognitív stílusra vonatkozó kutatások közül talán azok a legáltalánosabban elfogadottak, amelyek a tanulásbeli egyéni különbözőségeket igyekeznek feltárni. A tanulási stílus éppen ezeket az egyéni különbözőségeket fejezi ki, egy, két esetleg több kognitív, affektív, szociális dimenzió mentén.
Az egyik legfontosabb, a David Kolb nevéhez fűződő tanulási stílus elmélet alapvetése az volt, hogy adottságok, vagy tanulási tapasztalatok révén az emberben kialakulnak olyan tanulási jellemzők, dominanciák, amelyek befolyással bírnak nem csak a tanulásra, hanem a problémamegoldásra, a szakmai fejlődésre, de még a pályaválasztásra is. Elkülönítette egymástól a tanulási stratégiát és a stílust, előbbi inkább az adott tanulási szituációval összefüggő változó, míg utóbbi inkább az adott személyiségre jellemző attitűd.
A kutatás során a Kolb Learning Style Inventory kérdőívet alkalmaztuk. A vizsgálatban közel 200 alapképzésben résztvevő mérnökhallgató vett részt.
Előadásunkban arra a kérdésre keressük a választ, hogy vajon van-e összefüggés a hallgató szakválasztása és preferált tanulási stratégiái és stílusa között.