Tanárjelöltek előítéletei a kisebbségek tekintetében, A PTE osztatlan tanárszakos hallgatók között végzett kérdőíves felmérés tükrében

Előadó: Várdai Levente

A PTE történelem-média tanári szakos hallgatójakén és a Kerényi Károly Szakkollégium tagjaként vettem részt egy kutatási projektben, mely a 2016-2017-es tanév valósult meg. Ennek a kutatásnak az eredményeit szeretném megosztani a konferencián.

Előadás absztrakt:

A Pécsi Tudományegyetem osztatlan tanár szakos hallgatói között végeztünk 2016-2017-es tanévben kérdőíves felmérést. Főbb kutatói kérdéseink azok voltak, hogy mennyire tekinthetőek előítéletesnek a tanárjelöltek, illetve a képzés alatt hogyan változnak ezek a téren. Elsősorban a cigánysággal kapcsolatos előítéletekre voltunk kíváncsiak, mert a romákkal kapcsolatos előítéletek igen elterjedtek Magyarországon.
100 hallgatóból álló mintát tudtunk felvenni és elemezni. Szakirodalmak felhasználásának segítségével a kérdőívben különböző jellegű és összesen 25 kérdést határoztunk meg, a kisebbségekkel kapcsolatban. Ezek tartalmaztak rangsoroló és asszociáló feladatokat is. A kérdőívet kitöltő hallgatók majdnem fele történelem szak hallgatói, így az ő válaszaikat külön is elemeztük.
Az előadásban többek között azokat az eredményeket kívánom bemutatni melyek az előítéletesség és a lakhely, szakpár, nemi, életkori, vallási összefüggésére mutatnak rá. Mindezt az összesített diagramok és táblázatok alapján.
A kutatás eredményei érdekesek lehetnek a tanárképzés fejlesztése érdekében.