Probléma alapú tanulás a Yorki Egyetem jogi képzésében

Előadó: Dobrova Zita

Dobrova Zita vagyok, az ELTE Neveléstudományi Doktori iskolájának hallgatója. Kutatási területem a tanáralakokkal, nevelési helyzetekkel foglalkozó irodalmi művek reflektív megközelítése.

Előadás absztrakt:

Előadásom témája a Yorki Egyetem jogi képzése számára kifejlesztett probléma alapú tanulásra építő programnak mint jó gyakorlatnak a bemutatása. A programhoz tartozó módszertani útmutató (York Law School — Guide for problem-based Learning) rövid elméleti bevezetővel kezdődik, és rávilágít a probléma alapú tanulás (PBL) és a problémamegoldás közötti különbségre is. Ezt a kidolgozott metodika bemutatása követi, végül a programleírást a tapasztalatok megosztása zárja. Előadásomban ugyanezt a felépítést követem. A legfontosabb alapfogalmak fókuszba helyezése után annak az összefoglalására törekszem, hogy kimondottan ehhez a képzéshez szabott technikákkal (elsősorban képzeletbeli kliensek ügyeinek feldolgozásával hallgatókból álló képzeletbeli ügyvédi irodákban) hogyan vezeti végig a program a résztvevőket az adott probléma alapú tanulási folyamat hét lépcsőfokán a probléma megismerésétől, az információgyűjtéstől és alapvető fogalmak tisztázásától a megszerzett ismeretek megosztásáig és értékeléséig. A program bemutatása végén annak rövid áttekintése kap helyet, hogy a fejlesztők tapasztalatai szerint mi szól a PBL mellett, és mi az, ami a megvalósítás során problémát jelenthet.