Módszertani lehetőségek az öröm bánat térképezésben

Előadó: Nagy Andrea

2004 óta dolgozom a Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Karán. Jelenleg a Társadalomtudományi és Tanárképző Intézetben tanszéki mérnökként oktatok. 2006 óta tanítok agrármérnöktanárokat, mezőgazdasági szakoktatókat környezeti nevelés és módszertana kapcsán. Az ELTE Neveléstudományi Doktori Iskolában a PhD képzésben abszolutóriumot szereztem 2012-ben. Kutatási területem az innovatív módszerek megismertetése, különös tekintettel a zöld jeles napokra. 

Előadás absztrakt:

1995-ben hazai környezeti nevelők kezdeményezésére, pályázati kiírásra került sor, melyben öröm és bánat térképezésre hívták fel 12-18 éves diákok és tanáraik figyelmét. A pályázat minden megyéből 111 öröm és 99 bánatra okot adó természeti hely leírását, fotó és térkép dokumentációját kérte a diákcsoportoktól és vezetőiktől. A beérkezett 40 pályázat olyan gazdag anyagot nyújtott, hogy egy atlasz is készült belőle, „Magyarország öröm és bánat térképe” címmel (Vásárhelyi, 2000).
Ez a lehetőség egy új környezeti nevelési módszer bevezetését is jelentette úgy, hogy a környezet öröm-bánat pontjainak kiválasztásába szubjektív szempontok is bekerülhettek. A módszer alkalmazása során hozzájárulhatunk a fiatalok környezeti neveléséhez, fejleszthetjük döntés előkészítési, döntéshozási képességeiket, finomíthatjuk az érvelőképességüket, növelhetjük helyismeretüket, kialakulhat helyidentitásuk, azonosságtudatuk.
Vekerdy Tamás az atlasz bevezetőjében így foglalja össze a módszer lényegét: Akkor tudunk jó, fenntartható életet figyelembe vevő döntéseket hozni, ha a racionalitás mellé az érzelmi és kifejlesztett szociális képességeket is társítjuk. (Vekerdy in Vásárhelyi, 2000)
A módszer felelevenítése a Galgamenti Regionális Föld Napi programokon 2006-ban általános iskolások körében történt (Nagy, 2008) illetve alkalmazásra került a mérnöktanárok képzésében két hallgatói csoportban 2017 tavaszán. 2017 őszén a gödöllői Szent István Egyetemen a Kutatók Éjszakáján is kipróbáltuk.
Az előadás a történeti előzményekről, kapcsolódó tudományterületekről valamint a módszer kipróbálás tapasztalatairól, eredményeiről szól, a lehetséges további alkalmazási területeket is érintve.