A Delaware Egyetem PBL gyakorlata

Előadó: Gaul-Ács Ágnes

2016-ban végeztem a Szegedi Tudományegyetemen, Vizuális- és környezetkultúra tanára és Pedagógiai mérés és értékelés tanára szakokon. Még ebben az évben felvételt nyertem az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar, Neveléstudományi Doktori Iskolájába. Kutatási témám a vizuális tehetség.

Előadás absztrakt:

Az előadásban az észak-amerikai Delaware Egyetem (University of Delaware) gyakorlata kerül bemutatásra, melyet a probléma alapú oktatásban alkalmaz. Az oktatásnak ezt a módját az egyetem számos területen alkalmazza, többek között számviteli, dietetikai, kémiai és biológiai ismeretekre is szert tehetnek a hallgatók ilyen módon.
Az egyetem egy kezdeményezést is indított, PBL Clearinghouse névvel, ami egy „problémagyűjtemény”, vagyis egyes tartalmak tanítására jó kiindulást nyújtó problémák tárháza. A közzétett sablont letöltve bárki csatlakozhat a programhoz és megoszthatja saját probléma alapú tanítási eszközeit.
Az egyetem műhelyeket is szervez azzal a céllal, hogy a pedagógusok a maguk bőrén tapasztalják meg a módszert, és segítik őket abban, hogy alkalmazzák a probléma alapú tanítást a munkájuk során.
Az oktatók és érdeklődők számára jól előkészített anyagok segítik a Delaware Egyetem probléma alapú tanítási módszereinek kipróbálását. Ezen anyagok négy csoportban érhetőek el. Először is mintaproblémákat tekinthetünk meg, másodsorban ott vannak a kurzusok tantervei, melyek problémák sorára fűzik a tananyagokat. Harmadsorban űrlapokat találhatunk, melyek a tanulás sikerességét hivatottak ellenőrizni, a folyamatot korrigálni, az eredményeket javítani. Érdekes kiegészítés a munkaanyagok negyedik csoportja, mely videókat tartalmaz, illusztrálva a csoportok működésében felmerülő problémákat és azok lehetséges megoldásait. Ezek összessége adja az intézmény PBL oktatásának vázát.