A 0-3 éves korosztály idegennyelv-oktatásának új lehetőségei

Előadó: Pásztor Enikő

A Soproni Egyetem Benedek Elek Pedagógia Karán a Neveléstudományi és Pszichológiai Intézet oktatója vagyok, az Óvodapedagógia Tanszéken dolgozom tanársegédként. Kutatási területem a korai idegennyelv-fejlesztés. Az ELTE PPK doktorjelöltje vagyok, készülő disszertációm címe: A játékos idegennyelvi foglalkozások megjelenése a hazai óvodákban 1959-től napjainkig, különös tekintettel a soproni óvodákra.

Előadás absztrakt:

Napjainkban egyre inkább azt tapasztaljuk, hogy megnőtt a kisgyermekkori idegennyelv-oktatás iránti igény. Ma már elhalkulóban vannak az ellenzők hangjai, és egyértelműen felerősödtek azok a vélemények, amelyek arra világítanak rá, hogy az idegen nyelvet minél fiatalabb korban, lehetőleg óvodás korban, vagy még előbb érdemes elkezdeni. A korai életkorban kezdődő idegennyelv-elsajátítást rendkívül fontosnak, sőt nagyon is kívánatosnak tartom. Az általam 2010-ben alapított tanodában munkatársaimmal naponta éljük át annak gyönyörűségét, amikor a ránk bízott apró gyermekek könnyedén megindulnak a német vagy az angol nyelv, esetleg mindkettő használatában. Láthatjuk gyors fejlődésüket és sikereiket a nyelvelsajátításban.
Jó néhány évvel ezelőtt a felerősödött szülői igényekre reagálva indítottam el Sopronban a baba-német foglalkozásaimat, melyek legfontosabb célja, hogy az anyanyelv-elsajátítással párhuzamosan hamar megkezdődhessen a gyermekek idegennyelvi fejlesztése is, hiszen biztosan állítható, hogy a gyermekek több olyan tulajdonsággal is rendelkeznek, amelyek révén egy második vagy akár egy harmadik nyelvet is könnyedén elsajátíthatnak. Ebben a korban még nincsenek gátlásaik, játék közben utánzással tanulnak. Előadásomban az általam kifejlesztett korai idegennyelv-oktatási módszert ismertetem, ami tulajdonképpen egy rituálé. A rituálékkal rendet teremtünk a gyermekek világában, hiszen azok állandó elemekkel rendelkeznek. Ezek a visszatérő részek segítik őket az eligazodásban, biztonságot adnak számukra. A tanítási módszerem azt is lehetővé teszi, hogy az egészen kicsi gyermekek, akár már a félévesek is részt vehessenek szüleikkel együtt a foglalkozásaimon.
Ma még mindig sok a félreértés, a rossz beidegződés a korai nyelvi fejlesztéssel kapcsolatban. Mára azonban minden kétséget kizáróan elmondható, hogy a korai idegennyelv-oktatás a szakma legdinamikusabban fejlődő ágává vált. Már egy idegen nyelv megtanulása is oly mértékben növeli meg a kulturális tőkénket, hogy az pénzben alig kifejezhető, hiszen ez a legjobban konvertálható tudás. Sokat beszélünk a tudásalapú társadalomról. Nos, az ehhez vezető legfontosabb utak egyike az idegen nyelvek megtanulása.