A pedagógusok digitális kompetencia keretrendszere

Előadó: Dr. Lükő István

A PTE nyugdíjas egyetemi magántanára vagyok, aki 2009-ig az NYME Tanárképző Intézetének vezetője voltam.
Kutatási területeim: a szakképzés és a mérnökképzés pedagógiája, valamint a környezetpedagógia.
A Magyar Szakképzési Társaság Szakképzésért díjban részesített 2013-ban.
Alapító Elnöke vagyok a HERA Környezetpedagógiai Szakosztályának és az EDU Szakképzés-pedagógia és Környezetpedagógia Elektronikus Szakfolyóirat Szerkesztő Bizottságának.

Előadás absztrakt:

1. Az előadás célja
Annak bemutatása, hogy a digitális kompetencia, mint az egyik fontos kulcskompetencia milyen kihívásokat jelent a hazai pedagógusképzés és továbbképzés számára. Az uniós és a hazai kompetencia rendszerek, valamint a DOS vázlatos ismertetésén, a meglévő standard képesítési-elismertetési rendszerekhez (ECDL, ISCED, NKKR, EKKR stb.) való kapcsolódásán keresztül ismertetjük azoknak a fejlesztési projekteknek a hátterét, amire épülhetnek az oktatás, a köznevelés egészét átfogó digitális kompetencia keretrendszer, a köznevelés keretrendszeréhez kapcsolódó mérési-értékelési, digitális infrastruktúra és tartalmi fejlesztések. Fókuszban a pedagógusok differenciált célcsoportjához, önértékeléséhez kidolgozandó többdimenziós keretrendszer szerkezete, tartalmi elemeinek, descriptorainak rendszere áll. A nemzetközi kitekintés keretében bemutatunk néhány országban kidolgozott modellt. Fontos célunk az is, hogy a fejlesztéshez néhány fontos elvi álláspontot megismertessünk. Mint pl. az iskolafokozatok és típusok differenciáló hatása, vagy a digitális pedagógiai asszisztens és a pedagógus munkakörök illetékességi területei, az új NAT –hoz való kapcsolódás, a pedagógusképzés és továbbképzés szerves egysége stb.

2. Alkalmazott módszerek és források
Elsődleges és másodlagos források felkutatása és elemző ismertetése a Digcomp, az IKER rendszerek különböző verzióiról. Hazai és nemzetközi cikkek, tanulmányok annotációinak elemző ismertetése. Az EFOP pályázatok fő célkitűzéseinek, fejlesztési részterületeinek bemutatása. Problémafelhő készítés a kapcsolódási pontokhoz, a koncepció kidolgozását segítő gondolkodáshoz.

3. A vizsgálatok főbb eredményei
- Megismertük az EU DigComp 2.1 és ennek EDU változatát, annak céljait, szerkezeti elemeit.
- Körvonalaztuk a négy célcsoport közül (tanulók, pedagógusok, intézményvezetők, intézmények) digitális kompetencia keretrendszerének kapcsolatát, fontosabb elemeit.
- Kidolgoztuk a pedagógusok differenciát célcsoportjának többdimenziós és többszintű keretrendszerét. Ebben a pedagógus életpálya, előmeneteli rendszer szerinti szakaszolással az öt fő kompetencia és a hozzá tartozó területek(szakmai elmélyülés, digitális források, digitális pedagógia, digitális értékelés, diákok képessé tétele, diákok digitális kompetenciáinak elősegítése) három, illetve négyszintű önértékelési rendszerének alapjait dolgoztuk ki.
- Javaslatokat fogalmaztunk meg a keretrendszer crosscuriculum jellegére, az informatika és életvitel- gyakorlat-technika tantárgyak belső tartalmának átdolgozására.