(Gyógy)pedagógiai módszertani útmutató szoftveres szociometriai adatfelvételhez

Előadó: Szekeres Ágota, Horváth Endre

Szekeres Ágota
Az ELTE-BGGYK Atipikus Viselkedés és Kogníció Gyógypedagógiai Intézetében dolgozom adjunktusként. Doktori kutatásomban integrált gyermekek társas beilleszkedését vizsgáltam. 2014 - 2017 között Bolyai János Kutatói Ösztöndíjban részesültem
Horváth Endre
Az ELTE-BGGYK Atipikus Viselkedés és Kogníció Gyógypedagógiai Intézetében dolgozom kutatási asszisztensként. Szoftverfejlesztéssel is foglalkozom, amely a tanulói közösségeket érintő szociometriai kutatásokban fontos szerepet kap.

Előadás absztrakt:

Magyarországon 1993 óta van lehetőség az együttnevelésre. Számos tapasztalat és empirikus adat gyűlt össze annak igazolására miként lehet a megfelelő feltételeket megteremteni, milyen segítő tényezők hathatnak pozitívan a folyamatra. Ilyen lehet a vezetői és nevelőtestületi elkötelezettség, az együttneveléssel kapcsolatos tudás és/vagy hozzáállás, az integrált tanuló személyisége, kommunikációs stílusa vagy éppen a csoporttársak el- és befogadóképessége.
A befogadó osztály/csoport/közösség alakulása megfigyelhető a mindennapokban, de ennél célirányosabb módszert is alkalmazhatunk. Ilyen lehet a szociometriai adatfelvétel, ezen belül is a Mérei-féle többszempontú szociometria (Mérei, 1971). Azt tapasztaltuk, hogy mind a kutatásokban, mind a mindennapi pedagógiai gyakorlatban viszonylag keveset alkalmazzák ezt az eljárást. Ennek okait a különböző módszertani korlátokban és nehézségekben látjuk. Ezért kezdtünk el kialakítani egy olyan rendszert, amely számos alkalmazási nehézségre megoldást kínálhat. Azt már tudjuk, hogy a szociometria ma is megfelelően érzékeny különböző tanulói közösségek jellemzésére (Horváth, Szenczi, Szekeres, 2016). A barátságok kialakítása kapcsán megállapítottuk, hogy az enyhén értelmi fogyatékos tanulók inkább a többségi tanulók barátságát keresik, mint egymásét (Kiss, Szekeres, 2016). Ez is hozzájárulhat a befogadó közösségek megfelelő támogatásához, így segítve az integrált tanulók beilleszkedését.
Jelen előadás célja, hogy módszertani útmutatást adjon a SMETRY rendszerrel támogatott szociometriai adatfelvételhez (Horváth, Szekeres 2017). A folyamatot meghatározza, hogy milyen okkal történik, milyen közösségre irányul stb. Történhet egy kutatás keretében adatgyűjtés céljából, vagy a mindennapi pedagógiai munka szerves részeként is. Nyilván ez utóbbi esetében hangsúlyosabb szerepet kap a tanulók számára történő visszajelzés, valamint a kapott eredmények közösségfejlesztő munkában való alkalmazása. A kitűzött cél eléréséhez szükséges a teljes folyamat tudatos felépítése. Ennek megfelelően az előadásban bemutatásra kerül a folyamat tervezése, az előkészítési szakasz, az adatfelvétel, az elemzési lehetőségek, valamint a résztvevőknek (tanulóknak) nyújtott visszajelzés.
Számos empirikus kutatási adat igazolja, hogy egyre inkább szükség van egy alapos és átgondolt módszertani útmutató megírására, ezzel is segítve a (gyógy)pedagógusok hatékony közösségfejlesztő munkáját.