Középiskolai tanulók formaészlelési képességének fejlesztése

Előadó: Tóth Péter

A szerző egyetemi tanár, az Óbudai Egyetem, Trefort Ágoston Mérnökpedagógiai Központ főigazgatója. Fő kutatási területe a szakmai pedagógusképzés, a szakképzésben tanulók tanulási sajátosságai és téri-vizuális képességei.

Előadás absztrakt:

Az alaptanterv a fejlesztési feladatok között tünteti fel a vizuális megismerő- és befogadóképesség (közvetlen tapasztalás útján szerzett élmények feldolgozása; ismeretszerzés, tanulás, térbeli tájékozódás; kommunikációs képességek) fejlesztésének igényét. A szakközépiskolai oktatásban elsősorban a rajz, illetve a szakrajz tantárgy feladata e kompetenciaterület kiemelt fejlesztése.
Térszemlélet alatt azt a képességet értjük, amivel az egyén a különféle tárgyakat térbeli viszonyrendszerüknek megfelelően érzékeli, észleli.
A forma az alak, az alakzat, a test, a tárgy megjelenési módja. Nemcsak a térben létező dolgok formák, hanem a síkbeli ábrák is azok. Az ember által létrehozott tárgyak kifejezik az alkotó ember kreativitását, kezdve az ősember szakócájától egészen a háromdimenziós nyomtatókkal létrehozott alkotásokig bezárólag. A tárgy alakja függ a funkciójától, anyagától és a megmunkálás módjától is.
az alak arra szolgál, hogy a tárgyak természetéről a külső megjelenésük révén tájékoztassa a szemlélőt. Viszont az alakot csak egy elemzés céljából lehet elválasztani attól, amit kifejez. Arnheim szerint „… amikor alakot észlelünk, tudatosan vagy tudattalanul úgy fogjuk fel, mint ami valamit képvisel, vagyis mint valamilyen tartalomnak a formáját”.
Előadásunkkal kettős célt állítottunk magunk el. Egyrészt bemutatni a formaészlelési képesség fejlesztésének módszertanát, másrészt tisztelegni a téma jelentős kutatójának, a 10 éve elhunyt Rudolf Arnheimnek (1904-2007) a munkássága előtt.
Arnheim szerint „minden észlelés egyszersmind gondolkodás, minden ítéletalkotás egyszersmind intuíció, minden megfigyelés egyszersmind invenció.”
Vagyis a formaészlelés fejlesztése hozzájárul a tanulók gondolkodásának fejlesztéséhez is.