Módszertani megújulás lehetőségei a digitális környezet segítségével

Előadó: Csillik Olga, Daruka Magdolna

A szerzők a Budapesti Corvinus Egyetem Tanárképző és Digitális Tanulási Központja munkatársaiként az egyetemi módszertani megújulás szakmai irányítói, oktatásmódszertani kísérletek, oktatói módszertani továbbképzések tartalmi kidolgozói. A hazai gazdasági felsőoktatásban úttörő jelleggel vesznek részt a tükrözött osztálytermi tanulásszervezési eljárás alkalmazásának kidolgozásában.

Előadás absztrakt:

Az oktatási intézmények mikro-, makro- és nemzetközi környezetében zajló digitális forradalom eredményeként radikális változásoknak lehetünk tanúi, amelyek egyre erőteljesebb adaptációs kényszert jelentenek az egyetemek számára is. A bekövetkező változások (például hallgatói és munkaerő-piaci igények, preferenciák, magatartási mintázatok, értékek és érdekek változása) és a jelenlegi oktatási formák, tanulási-tanítási környezetek, módszerek közötti ellentmondások egyre inkább kiéleződnek (bizonyítja ezt a hallgatói lemorzsolódás magas aránya, a diplomák elértéktelenedése, a tanulmányi időtartam elhúzódása, a végzett hallgatói kompetenciák és a munkaerő-piaci igények közötti ellentmondások növekedése stb.).
Ebben a környezetben elodázhatatlanná válik a tudásalapú társadalom igényeinek megfelelő oktatási rendszer kialakítása, benne a felsőoktatási intézmények helyének, szerepének megtalálása, azoknak az oktatási módszereknek a megismerése és alkalmazása a tanítási-tanulási folyamatokban, amelyek egyidejűleg képesek a minőség és a hatékonyság növekedését biztosítani, valamint a digitális generáció tanulási, ismeretszerzési, problémamegoldási és kommunikációs sajátosságaihoz alkalmazkodni.

Előadásunkban azt a 2017 nyarán indult fejlesztési projektünket mutatjuk be, amely keretében intézményünk komplex beavatkozások révén kívánja megteremteni a modern kor elvárásainak és a munkaerő-piaci igényeknek megfelelő, a naprakész és hatékony ismeretszerzést támogató, illetve az eredményesebb helytálláshoz szükséges kompetenciák fejlesztését.

Az innovációk egyik része kifejezetten az egyetem oktatási keretrendszeréhez kötődik: fontos cél a Moodle keretrendszeren belül a csoportmunkát támogató virtuális tanulási terek kialakítása, a keretrendszerből kinyerhető, az e-learning képzéseken résztvevők egyéni tanulási eredményességének mérését lehetővé tevő információk összegyűjtése és elemzése. Ehhez kapcsolódóan előadásunkban részletesen elemezzük az egyetemi keretrendszer használatával kapcsolatos szokásokat öt évre visszamenően: kitérünk az egyes karok eredményei közti különbségekre, és felvázoljuk, hogy a fejlesztések hatására milyen jellegű változásokat szeretnénk elérni az adott területen a következő két évben.