Információbiztonság-tudatosságot fejlesztő képzési program háttéradatainak felmérése webbányás módszerekkel - Okok, lehetőségek, módszerek

Előadó: Duchon Jenő

Tizenhat éve dolgozom e-learninges képzésekkel, mint fejlesztő és módszertani szakértő. Jelenleg az Nemzeti Adó- és Vámhivatal Képzési, Egészségügyi és Kulturális Intézetében az elektronikus oktatóanyagok előállításáért és az elektronikus képzési felületek menedzseléséért felelős osztály vezetőjeként illetve a Óbudai Egyetem Trefort Ágoston Mérnökpedagógia Központjának óraadó tanáraként IKT témakörben oktatok, egyben az ÓE Biztonságtudományi Doktori Iskola doktorandusz hallgatója vagyok.

Előadás absztrakt:

Információs társadalomban élünk, melyben az információnak értéke van. Ez az érték azonban nem csak gazdasági, hanem többek között szociális, sőt, akár hatalmi érték is lehet.
Úgy is mondhatnánk, hogy digitális jólétben élünk. Mint minden más esetben, erre a jólétre vigyáznunk kell. Nem elegendő csak az előnyeit élveznünk, fenttartása komoly felelősséggel is jár. 
A biztonságtudatosság kialakítása ugyanakkor nem egyenlő az információbiztonsági ismeretek oktatásával. A cél itt minden esetben az, hogy kialakításra kerüljön egy olyan viselkedés, melynek keretében képesek vagyunk figyelmet fordítani az információbiztonságra, hogy az egyén képes legyen érzékelni IT biztonsággal kapcsolatos veszélyeket, problémákat, és azokra tudatosan tudjon reagálni.
Egy adott környezet személyeinek információbiztonság-tudatosság vizsgálatát többféleképpen is elvégezhetjük. Egyrészt tarthatunk interjúkat, másrészt tömegeket szólíthatunk meg különböző kérdőívekkel.
Ezek a módszerek azonban nem minden esetben adhatnak elégséges képet, célszerű azt megtámogatni más kutatási módszerekkel, mint például az informatikai rendszert használók rendszeren belüli tevékenységének a nyomonkövetésével, a rendszerben tárolt felhasználói tevékenységek utólagos elemzésével.

Az előadásban a biztonságtudatosság vizsgálat okait, a lehetőségeket és a lehetséges módszereket vizsgáljuk meg.