Oktatásszociológiai kutatások

Előadó: Makrai Kata

A Miskolci Egyetem Tanárképző Intézetében dolgozom. Értelmileg akadályozottak és hallássérültek pedagógiája szakos gyógypedagógus, interkulturális pszichológia és pedagógia szakos bölcsész, néptánc szakos táncos és próbavezető végzettségem van. Jelenleg a Pécsi Tudományegyetem Oktatás és Társadalom Doktori Iskolájának Nevelésszociológia Programjában veszek részt. Kutatásomban egy romungró csoport női nemi szerepekkel, gyermekvállalással, szexuális neveléssel kapcsolatos nézeteit vizsgálom.

Előadás absztrakt:

Ahhoz, hogy egy nevelési, oktatási intézmény sikeres munkát tudjon végezni, ismernie kell tanulói családi hátterét, az otthoni élet folyását meghatározó alapelveket, mintázatokat, illetve azokat a szabályokat melyek mentén a gyermekek mindennapjai szerveződnek. Különösen igaz ez akkor, ha a gyermek egy olyan közegből érkezik mely etnikai, kulturális, szociokulturális szempontból merőben eltér az intézmény által biztosított közegtől. Ebből kiindulva 2015 tavasza és 2016 tavasza közt készítettem egy feltáró jellegű kutatást egy Borsod-Abaúj-Zemplén megyei községben, melynek során önmagukat romának/cigánynak valló édesanyák gyermekkorról, gyermekségről, gyermeknevelésről alkotott elképzeléseit, és a vizsgált családok családi szocializációs mintázatait kutattam részben strukturált interjúk segítségével. Különösen fókuszáltam olyan témákra, mint a gyermekgondozásba bekapcsolódó személyek, gyermeknevelésben felmerülő nehézségek, a gyermekek fegyelmezése, átadni kívánt ismeretek, gyermeki feladatok, tevékenységek, nemi szerepek, különbségek. Előadásom során ezen eredményeim egy részét szeretném bemutatni alapot teremtve pedagógustársaimnak ahhoz, hogy képesek legyenek kultúraazonos pedagógiát (Boreczky, 2000, 2001) megvalósítani, elősegítve az általuk tanított gyermekek örömteli, eredményes iskolai előmenetelét.